Kinderafdeling & weekend Bogor - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Marloes Wiltvank - WaarBenJij.nu Kinderafdeling & weekend Bogor - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Marloes Wiltvank - WaarBenJij.nu

Kinderafdeling & weekend Bogor

Door: marloeswiltvank

Blijf op de hoogte en volg Marloes

20 April 2012 | Indonesië, Batavia

Na de verloskamers te hebben gezien was onze volgende besstemming in het ziekenhuis de kinderafdeling. Hier kunnen kinderen tot en met 13 jaar terecht. Maar er liggen voornamelijk kinderen tot 5 jaar. Wat op deze afdeling opvalt is dat er altijd familie aanwezig is bij de patientjes. Meestal zelfs het hele gezin. Dus in dat opzicht hoeven de verpleegkundgen niet zoveel te doen als het aankomt op de ADL en het eten. Ze houden zich eigenlijk alleen bezig met de medicatie en de infusen. En voor de rest zorgt de familie voor de patient. Op onze eerste dag hier kregen we een rondleiding over de afdeling, in totaal is er plek voor 51 kinderen. Hier zitten dan ook 3 verschillende verpleegkundige teams op. In 1 kamertje lag al 45 dagen een meisje van 7 jaar. Zij heeft TBC en Meningites haar zus van 16 jaar was hier een half jaar geleden al aan overleden. Het was moeilijk om te zien dat zo'n meisje eigenlijk geen toekomst meer heeft, aangezien ze waarschijnlijk nooit meer kon lopen want haar ledematen waren misvormd. En het is ook nog niet duidelijk hoeveel hersenschade ze had opgelopen. Maar hier op Java heeft dit meisje weinig kans op een goede toekomst. Ook is er hier een afdeling met High Care Unit hier liggen baby's in couveuses. Opeens kwam er een moeder met haar baby aangelopen en we zagen dat het kindje niet meer ademde. Daarop werdt gelijk de reanimatie gestart door de arts-assistenten de verpleegkundigen hielpen hierbij. Maar omdat het op de babyafdeling vol was en er weinig apparatuur is werd deze baby constant met de hand beademd. Dit heeft ongeveer 3 uur geduurt en daarna is het kindje alsnog overleden. Dit was wel naar om te zien, ook omdat je weet dat als het kind in het begin al was aangesloten op een monitor de kans groter was geweest dat het eerder was ontdekt en het kind had dan misschien nog geleefd.

14 / 15-04-2012
Het was zaterdag dus dat betekent dat we naar Bogor gingen! Uiteindelijk vertrokken we rond 9 uur richting Bogor in plaats van half 7. In Bogor aangekomen gingen we naar de botanische tuin. Dit bestond voornamelijk uit veel verschillende soorten bomen, deze waren wel erg mooi. We wilden ook naar het orchideen huis maar deze was jammer genoeg al dicht. Vanaf hier was het nog 2 uur rijden naar het hotel, dus gingen we op weg, onderweg hebben we nog wel even gewinkeld en gegeten. Maar toen kwamen we er ook achter dat er kakkerlakken in de auto zaten!! Dit was echt heel erg ranzig. De chauffeur en een medewerker van het restaurant hebben de auto doorzocht en er waren in totaal 5 kakkerlakken, echt heel vies. Het hotel was gelukkig redelijk schoon, nog niet was wij gewend zijn maar de lakens waren tenminste schoon. En er was als je de kraan lang liet stromen warm water!! Dus ik heb die avond heerlijk gedoucht! De volgende ochtend was ik al vroeg wakker omdat ik met Jeny een kamer deelde en die gaat om 5 uur al bidden. Om 7 uur ging ik uit bed om me klaar te maken. Er stond een ontbijt voor ons klaar in de zaal. Een lekkere omelet met nasi goreng en noodles. Hierna vertrokken we richting het safaripark. We reden hier met de eigen auto doorheen. Het was niet heel praktisch aangezien je op de weg in de safari aan twee kanten kon rijden. Dus de chauffeur moest goed zijn best doen zodat we alles konden zien. Aangezien er ook grote bussen tussen rijden die ons al het zicht ontnamen. Maar we hebben gelukkig wel veel kunnen zien en ook veel dieren kunnen voeren. We hadden namelijk van tevoren bananen en wortels gekocht deze gaven we aan zebra’s, apen, gnoe’s, antilopen en alle andere soorten dieren. Dit was erg leuk om te doen. Aan het einde van de safari was er nog een kleine dierentuin en wat attracties. Hier zijn we toen doorheen gelopen en hebben we een olifanten show gezien. Er waren hier verschillende dieren. Apen, pinguïns, reptielen, dolfijnen, vogels. We hadden wat gegeten en toen liepen er 2 mannen met 2 orang oetangs rond wij gingen hier natuurlijk achteraan. En het bleek dat je met ze op de foto kon! Het was echt super leuk om een orang oetang in je armen te houden, we hadden niet verwacht dat dit kon. Hierna gingen we naar de dolfijnen show. Het bassin was erg klein en de dolfijnen kenden een paar trucjes maar toch heel anders dan het dolfinarium. ;) Na de show mocht je met een dolfijn op de foto terwijl deze je een kusje op je wang gaf! Dit was ook heel erg gaaf. Ze voelen heel zacht en glad. Ook zijn we nog met een olifant op de foto geweest hun huid is best wel ruw en behaard, maar ik vond deze olifanten wel een beetje zielig, ze stonden daar de hele dag voor al die mensen. Na de safari gingen we weer richting Sukabumi hier kwamen we rond half 8 ’s avonds weer aan. Dit was dus een zeer geslaagd weekend. Maandag begin ik op de baby afdeling, ben benieuwd wat dit weer inhoudt. Maar dit kunnen jullie dan de volgende keer weer lezen.
Liefs Marloes

• 20 April 2012 - 15:02

Geralda Breuker:

Hee Marloes. Wat beleef je zo veel zeg! In het ziekenhuis maar ook wat betreft het land en de cultuur daar. Super hoor!
    Ik zou zo met je willen ruilen!
    Fijn dat je de kans hebt gekregen om dit mee te mogen maken.
    Hier (vriezenhof) gaat alles z'n gangetje met de gebruikelijke ups en downs.
    Als ik jouw verhalen lees besef ik dat we hier toch wel heel erg in luxe leven.
    Nog een fijn tijd daar! Groetjes Geralda.