Rots avontuur - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Marloes Wiltvank - WaarBenJij.nu Rots avontuur - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Marloes Wiltvank - WaarBenJij.nu

Rots avontuur

Door: marloeswiltvank

Blijf op de hoogte en volg Marloes

06 Mei 2012 | Indonesië, Batavia

We kwamen naar ongeveer anderhalf uur rijden aan in een beboste omgeving. Hier kregen we oranje pakken en gele helmen en rubber laarzen. Nadat iedereen de goede maat had gingen we de grot binnen. Er waren 2 mannen met een vlammetje op hun helm gemaakt met Karbid. En dan was er nog 1 met gewoon een lampje. Dit vond ik wel lastig ik had liever zelf een lampje gehad voor beter zicht. In de grot waren vleermuizen en een soort spinachtige beesten die blind zijn. Na een grote ruimte moesten we op handen en knieën de grot door omdat de opening heel klein was. Bleek dat er ook gewoon een makkelijke route was maar dit vond de gids grappig. Was wel leuk om te doen. Een stukje verder was er vijvertje hier kon je alleen maar langs door er doorheen te gaan. De gids was zo lening en die haalde acrobatische toeren uit via de muren. Maar dit was voor ons niet weggelegd. Maar de bodem van dat vijvertje was erg modderig en de overkant was een hoge rand waar je op moest klimmen. Dus met veel gemartel en gedoe was iedereen aan de overkant. Loopt de gids zo’n 3 meter verder zegt hij: ‘ dit is het einde omkeren maar’ . We waren even uit het veld geslagen maar ja we hadden geen andere keus dan om te keren en weer door het water terug te gaan. Dit bleek de korte route te zijn als warming-up. Het was ongeveer 500 meter en we hebben er een uur over gedaan! Hierna vroegen ze ons of we nog steeds de lange route wilden doen. Maar natuurlijk wilden wij dit doen, dus zo gezegd zo gedaan. Eerst werden we aan een touw vast gemaakt en lieten ze ons 20 meter naar beneden zakken in een hele grote grot, dit was echt gaaf om te doen. Toen iedereen beneden was gingen we op pad. Het bleek dat we een ondergronds riviertje gingen volgen. Soms liepen we tot onze enkels in het water maar ook een paar keer tot onze heupen/middel. Hier waren ook weer vleermuizen en spinnen. We hebben veel mooie rotsen en stalactieten en stalagmieten gezien. Na het makkelijk deel kwam het moeilijke deel. En dit moeilijke deel bestond uit modder. Net zoals de modder bij de Waddenzee. Als je een seconde te lang stil blijft staan ben je de sjaak en zit je vast. Dit duurde dus ook erg lang voordat we bij een stukje vaste grond waren. Ondertussen zat iedereen helemaal onder de modder en de laarzen zaten er ook vol mee. Bleek dat we weer een stukje terug moesten omdat ze besloten hadden de 'korte' route te nemen. Weer terug door die modder en een stenen rotsen wand opklimmen totdat we niet meer verder konden. Hier klom een gids heel erg behendig omhoog en bevestigde een touw met voetgaten erin aan een rots boven. Het was dus de bedoeling dat we zo omhoog zouden klimmen. Halverwege hing een gids om ons verder te helpen. Maar het was een smalle ruimte waar ook nog een water langs stroomde. Het eerste deel bij mij ging goed, totdat mijn voet uit de lus schoot en ik alleen aan mijn armen hing. Gelukkig was de gids daar en die hield mij vast. Maar ik kreeg mijn voet nergens in omdat alles te hoog zat en ik zat klem tussen de rots en de gids. Maar uiteindelijk lukte het mij en de gids om een voet in een lus te krijgen waardoor ik verder omhoog kon. Hier werd ik door 2 mannen opgehesen en had ik weer vaste grond onder mijn voeten. Dit gedeelte heeft dus wel even geduurd. Hierna bleek het nog maar een kleine stukje lopen naar de buitenwereld. We hebben hiervoor nog een rotsenwand beklommen en eindelijk waren we buiten. Dit alles heeft ongeveer 4 uur geduurd. Toen zijn we naar de waterval gegaan en zijn we met kleren en al het water in gesprongen. Maar thuis natuurlijk nog wel goed gedoucht, vanwege alle modder en vleermuizen poep. Allemaal gehavend aan de benen en erg moe ging we direct toen we thuis waren slapen.

De baby afdeling vond ik leuk. Er waren elke dag rond de 10 baby's. Sommige baby's waren hier omdat ze echt ziek waren of te vroeg geboren. Maar sommige baby's waren er omdat ze net geboren waren en even ter observatie bleven en dan de volgede dag met de moeder naar huis gingen. Onze taak was om ervoor te zorgen dat de baby's geen honger hadden en een schone luier hadden. Ik vond het wel leuk om al die baby's te vertroetelen.

Ook zijn we nog naar Taman mini Indonesia en Seaworld in Jakarta geweest. Taman mini was namelijk meer voor kleine kinderen dus dit viel wel wat tegen. Wel was het leuk om verschillende stijlen van gebouwen te zien. Seaworld viel eigenlijk ook wel een beetje tegen. Dit was namelijk kleiner dan gedacht. Het was wel mooi om te zien. Schildpadden, haaien, tropische dikke vissen enz. Maar we waren daar met een uurtje alweer klaar. We hebben hier natuurlijk ook nog weer gewinkeld in een grote shoppingmall.

Dit was het wel weer tot nu toe. Tot de volgende update maar weer!

Liefs Marloes


  • 06 Mei 2012 - 17:58

    Geralda Breuker:

    Vond je het niet eng in de grotten? lijkt me vereselijk met al die vleermuizen en spinachtige beesten. Brrrrr.....niets voor mij. Maar hoe het was in de modder kan ik me prima wat bij voorstellen, ik heb gisteren nog een wadloop tocht gedaan. Leuk hoor!
    Leuk dat je ook op de baby-afdeling hebt gewerkt. Weer wat anders. Zo leer je overal weer wat nieuws.
    Groetjes!

  • 06 Mei 2012 - 19:43

    Willeke Snippe:

    Hoi Marloes,
    Dus ze hebben jullie goed tuk gehad met die ondergrondse wandeling.En dit wordt vast (niet) je nieuwe hobby.

    Je maakt zo wel allerlei spannende avonturen mee. Zowel in het ziekenhuis als in je vrije tijd.
    Ze houden jullie wel bezig,........ geen tijd voor heimwee.
    Nog veel werk / plezier daar.

    Groetjes Willeke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marloes

Actief sinds 02 Feb. 2012
Verslag gelezen: 224
Totaal aantal bezoekers 12896

Voorgaande reizen:

05 Maart 2012 - 02 Juni 2012

Buitenlandse stage

Landen bezocht: