de eerste dag - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Marloes Wiltvank - WaarBenJij.nu de eerste dag - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Marloes Wiltvank - WaarBenJij.nu

de eerste dag

Door: marloeswiltvank

Blijf op de hoogte en volg Marloes

08 Maart 2012 | Indonesië, Batavia

De eerste dagen
Het afscheid op Schiphol viel wel tegen, maar eenmaal onderweg ging het gelukkig al weer wat beter. De reis was begonnen!! Ik zat in een groot vliegtuig en de stoel naast mij was leeg dus had ik mooi wat meer ruimte. Er was genoeg te zien op mijn tv dus ik heb me wel vermaakt. Op Dubai aangekomen moest ik langs de controle, hier moest ik mijn schoenen uitdoen en op de band zetten. Maar gelukkig was er niks aan de hand en kon ik daarna gewoon verder. Op de algemene hal waar de borden met informatie staan vond ik nog 2 Nederlandse meisjes die allebei ook alleen waren. We besloten koffie te gaan drinken en toen kwamen er nog 1 meisje en 1 jongen bij die ook alleen waren. Dus het wachten op Dubai duurde toen niet meer zo lang. De vlucht naar Jakarta duurde wel wat langer en ik had toen ook last van mijn benen en zo leek de reis wel erg lang te duren, vooral omdat ik ook niet kon slapen in het vliegtuig. Op Jakarta geland duurde het even voordat ik mijn koffer had gevonden. En daarna op zoek naar de uitgang, blijkbaar ben ik de verkeerde uit gegaan want er kwamen direct mensen op mij af die me met de taxi wel ergens naar toe wilden brengen. En Leo, Danielle en Carine waren nergens te bekennen. Gelukkig had ik het telefoonnummer van Leo en hadden ze me zo gevonden. Toen begon de 4 uur durende reis naar Sukabumi. Dit duurde ook nog eens extra lang omdat we in het centrum van Jakarta in de file kwamen te staan. Onderweg hebben we ergens in een restaurant gegeten. We moesten eerst met een trap naar beneden en toen bleken daar allemaal aparte zitplaatsen te wezen die dreven op het water dat was erg leuk. Hier zwommen allemaal karpers in die ze hier ook kweekten en die gebruikte ze voor het restaurant. Het toilet was wel even wennen (zie foto) maar gelukkig had ik nog papieren zakdoekjes bij me dus het kwam wel goed. Lekkere Nasi met kip gegeten. We kwamen rond 23.30 bij het huis van Leo aan. Hier werden we opgewacht door de moeder van Leo, zijn vriendin en door Anuska en Erica. Ook heeft Leo 4 honden. 1 kleine chihuahua, een grote zwarte hond. Een puppy en de moeder van die puppy. Lang hebben we toen niet met hen gepraat we waren erg moe. Dus snel de kamer in orde maken en slapen.
We werden pas rond half 1 wakker, na een koude douche (ze hebben niet anders) knapte ik weer wat op. En vanmiddag zijn we met zijn 5en naar Sukabumi centrum gelopen dit is ongeveer drie kwartier lopen. Onderweg begon het erg hard te regenen. Iedereen had een poncho behalve ik natuurlijk, dus die ook maar gelijk in de winkel gekocht, aangezien het hier wel vaker zo hard kan regenen. Maar die regen was wel lekker daardoor werd het wat minder benauwd. We zien ook overal van die kleine gekko’s (tjiektjak, ik weet niet hoe je het schrijft). Deze beestjes doen gelukkig niks en eten alleen maar de insecten op, dus we laten ze ook in ons huis zitten. De mensen zijn hier erg aardig en vooral ook nieuwsgierig. Ze zijn benieuwd wat we hier doen en waar we vandaan komen. Gelukkig kunnen Anuska en Erica met hun woordenboekjes een klein beetje Indonesisch dus dat is wel handig. We zijn naar de supermarkt geweest deze is gelukkig goed gevuld met alles wat we nodig hebben. Nadat we klaar waren hebben we Leo gebeld en die kwam ons ophalen met de scooters. Hij had 4 andere mannen meegenomen zodat we allemaal bij iemand achterop konden zitten. Deze scooters zie je in de hele stad, zoals je bij ons de fiets hebt heb je hier die scooters. Het verkeer is hier wel even wat anders dan bij ons thuis. Hier is de voorrangregel wie het eerst komt die gaat het eerst. Dus het is goed opletten en vooral ook toeteren. Dat is een teken dat je eraan komt. Zodat de ander je goed in de gaten heeft. Ook is het normaal dat je net op het nippertje gaat inhalen. Dit is wel even wennen als je bij iemand in zit. Maar goed dat ik zelf niet hoef te rijden hier, ik kwam de straat nog niet eens uit denk ik :P
Vanavond heeft Carine gekookt, rijst met groente dit smaakte ook goed. Morgen kookt oma voor ons, als wij dit aangeven wil ze dit graag voor ons doen, dus dat is mooi. Waarschijnlijk komt Ferry morgen hier en horen we meer over het ziekenhuis. Nou dit was een kleine update van alle indrukken die ik heb opgedaan.
Sampai bertemu lagi (tot gauw)

  • 08 Maart 2012 - 08:38

    Laura:

    Oooh wow, dat is wel heel veel in 1keer.. maar super stoer!! ik wacht de foto's af!!

  • 08 Maart 2012 - 08:53

    Herma:

    Hey! Je hebt zo te lezen al veel gezien dus:D Klinkt leuk allemaal...Nou heb je heel veel huisgekko's die je pumba kunt noemen;) haha!
    Tot de volgende keer!
    xxx

  • 08 Maart 2012 - 10:52

    Linda:

    Ik had het al gehoord over de wachttijd in Dubbai dat je dat was meegevallen. Gelukkig ook op de plaats van bestemming heb je het zo te lezen wel naar je zin. Je krijgt de groetjes van Oma ( die verteld wel hoor!!) Ik wacht met "spanning' op het volgende verslag> Groetjes en veel plezier

  • 08 Maart 2012 - 14:55

    Jan En Harmke:

    Hoi Marloes,

    Fijn om iets van je te horen.
    Zo te lezen heb je je draai al een beetje gevonden. Maar daar waren wij ook niet bang voor, jou kennende.
    Leuke verkeersregels hebben ze daar,
    zou hier in nederland ook wel wat zijn haha.
    Zo te zien aan de temperatuur is het
    daar (lekker) warm. Hier hebben we nog te maken met nachtvorst. Maar
    er is sprake van dat de lente er aan komt. We kijken uit naar je volgende
    verslag. Heel veel plezier en geniet ervan.

  • 08 Maart 2012 - 18:03

    Mike En Gerlin:

    Hej Marloes,

    Leuk om gelijk een verslag te lezen van de eerste dagen. Fijn dat het wachten op Dubai mee is gevallen. Nog heel veel plezier en succes daar!! We zijn nieuwsgierig naar de foto's en zullen je 'waar ben jij nu' in de gaten houden :)

    Liefs ons

  • 08 Maart 2012 - 18:47

    Willeke Snippe:

    Hoi Marloes,
    Fijn dat je goed bent aan gekomen.
    Wel veel indrukken opgedaan zo te lezen.
    En al zogauw nieuwe mensen leren kennen. het lijkt alsof je van de ene wereld in de andere terechtgekomen bent. Het eten zal er wel heel lekker zijn. Hoop dat je stage ook goed zal verlopen met goeie ervaringen.

    Heel veel plezier, groetjes willeke
    van de vriezenhof

  • 09 Maart 2012 - 18:26

    Marjan & Sander:

    Fijn dat de reis goed is verlopen! Leuk om al je belevenissen te lezen! Veel plezier en geniet ervan!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marloes

Actief sinds 02 Feb. 2012
Verslag gelezen: 373
Totaal aantal bezoekers 12896

Voorgaande reizen:

05 Maart 2012 - 02 Juni 2012

Buitenlandse stage

Landen bezocht: