De school - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Marloes Wiltvank - WaarBenJij.nu De school - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Marloes Wiltvank - WaarBenJij.nu

De school

Door: marloeswiltvank

Blijf op de hoogte en volg Marloes

11 Maart 2012 | Indonesië, Batavia

8 maart
Selemat soree (goedemiddag)
We hebben eerst uitgeslapen omdat we de avond ervoor met zijn allen een film hebben gekeken, dit was gezellig! Om 14.00 zijn we met de odjek (scooters) naar het centrum van Sukabumi gereden. Naar de school waar Ferry op ons zat te wachten. Ferry is de man die onze stage plekken heeft geregeld hij zorgt ervoor dat we Sukabumi leren kennen. Daarom heeft hij ook geregeld dat we de school beter leren kennen en de kinderen. Dus we worden juffrouw! We moeten allemaal 3 keer een les geven over biologie in het Engels aan kinderen van 12 tot 14 jaar. Dit is om de kinderen beter Engels te leren. Daar is vooral Ferry erg druk mee bezig. We werden eerst voorgesteld aan de directeur van de school hij vond het erg leuk dat we er waren en maakte steeds foto’s van ons. Daarna hebben we nog wat leraren ontmoet. En we hebben ook Jenny ontmoet, zij is een student uit Finland, zij helpt Ferry met zijn Engels cursussen. Nadat Ferry ons had uitgelegd wat de bedoeling was kregen we een rondleiding door de school. Ook werden we voorgesteld aan de kinderen die we les gaan geven dit zijn 3 klassen. De kinderen zijn erg enthousiast en nieuwsgierig. Maar stiekem ook wel verlegen. Want wij stelden ons voor aan de kinderen en daarna mochten ze vragen stellen. Dit durfden ze niet zo goed. Omdat het in het Engels moest. Nadat alle vragen waren beantwoord gingen we met de kinderen op de foto. Aangezien deze kinderen eigenlijk nooit buitenlandse mensen zien, en al helemaal geen blanke mensen. Ook vonden ze ons erg lang! We voelden ons net hele belangrijke en beroemde mensen. Na de foto sessie gingen we in de school kantine wat drinken, ik bestelde guave juice. Dit is een roze drankje gemaakt van de guave vrucht. Het was lekker en zoet.
Hierna zijn we weer naar huis gegaan, we waren ook uitgenodigd door de directeur van de school om bij hem vis te komen eten. Maar helaas moesten we dit afslaan omdat oma voor ons stond te koken. En inderdaad toen we thuiskwamen rook het huis erg lekker. Oma was druk aan het koken. We hebben het boven bij ons in de woonkamer gezellig gemaakt zodat iedereen aan de lage tafel op de grond kon zitten om daar met z’n 8en te gaan eten. Ik had vorken en lepels gepakt, maar die mochten we niet gebruiken van oma. We moesten op de Indonesische manier eten. Dus met de handen. Ze deed voor hoe je het beste een rijst balletje kon maken met je hand en dan kon eten. Maar wij Nederlanders hadden natuurlijk de saus al door de rijst geroerd dus de rijst plakte niet zo goed meer in een balletje. Het was dus een beetje moeilijk om netjes met de hand te eten. Oma had ook curry chicken gemaakt. Dit was heerlijk gemarineerde kip. Dus we hebben die avond goed gegeten. Heerlijk in het Indonesisch is enak. Geleerd van oma!

Liefs Marloes

• 11 Maart 2012 - 14:53

Laura:

Heej

hahaha wat een actie met dat eten.. typisch nederlanders.. maar klinkt allemaal super leuk en tuurlijk zijn jullie belangrijk en interessant voor die kinderen;) allemaal super stoer :D!!! ik ga snel het andere verhaal lezen!!!

groetjes Laura