eerste stage dag - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Marloes Wiltvank - WaarBenJij.nu eerste stage dag - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Marloes Wiltvank - WaarBenJij.nu

eerste stage dag

Door: marloeswiltvank

Blijf op de hoogte en volg Marloes

15 Maart 2012 | Indonesië, Batavia

10 maart 2012
Vanochtend werden we om 11.00 uur verwacht in het Bunut ziekenuis. We wilden graag lopen dus Leo ging met ons mee om de weg vanaf zijn huis te laten zien. We moesten namelijk tussendoorweggetjes nemen, anders waren we heel erg lang onderweg en nu maar een half uurtje. We hebben dus weer een ander deel van de stad gezien. Want nu liepen we echt tussen de huizen door. Het is erg mooi om te zien hoe de huizen in de natuur staan gebouwd en de creatieve weggetjes die ernaar toe lopen. Bij het ziekenhuis aan gekomen werden we opgewacht door Ferry en Novie, zij is de mevrouw die ons helpt tijdens de stage in het ziekenhuis. Het is een erg aardige mevrouw die ook heel enthousiast is. We kregen te horen van haar dat we stage gingen lopen op vijf verschillende afdelingen: kinderafdeling, chirurgie, eerste hulp,gynaecologie en de mraamafdeling. Elke van deze afdelingen bezoeken we in totaal 2 weken. We moeten werken van 8.00 tot 14.00 dit vonden wij natuurlijk niet erg! Dit is van maandag tot woensdag en op donderdag gaan we dan met de verpleegkundigen in het ziekenhuis discussiëren. Dit is van 10.00 tot 12.00 hierna gaan we dan naar de nursingschool om vanaf 14.00 anderhalf uur les te geven aan de kinderen. En daarom zijn we dus vrijdag de hele dag vrij, we hebben een lang weekend. Hierna kregen we een kleine rondleiding van haar en werden we voorgesteld aan een meneer die over vernieuwingen gaat. Hij gaat ons ook helpen bij onze opdrachten. Hij gaf ons een uitgebreide rondleiding. Het eerste wat opvalt aan het ziekenhuis is dat hij open is! Als je van de ene naar de andere afdeling wilt gaan dus bijvoorbeeld van cardiologie naar neurologie loop je naar buiten over een overdekt pad en ga je naar de andere afdeling. Hierdoor kunnen er ook katten naar binnen komen, dit vond ik echt raar om te zien. De katten liepen gewoon binnen op de afdeling op zoek naar eten! Ook bestaat er nog een duidelijk klasse verschil tussen de mensen. VIP ruimte is voor 1 persoon deze heeft dan ook een als enige kamer een tv. Klasse 1 is voor de rijke mensen zij liggen met z’n 2en op een kamer. Klasse 2 is voor de middenmoot, zij liggen met 3 of 4 mensen op een kamer. Klasse 3 is voor de arme mensen, zij liggen met 5 tot 8 mensen op een kamer. Meestal kunnen deze mensen het ziekenhuis ook niet betalen en dan springt de regering wel bij. Ook zijn we bij de psychiatrie afdeling gaan kijken. Hier zaten voornamelijk mensen die schizofreen zijn. Dit zag er een beetje uit zoals in de film: one flew over the cooccoes nest. Maar naar mijn idee werden deze mensen best wel goed verzorgt en ze hadden ook een afwisselend activiteiten programma werd ons vertelt. Als laatste gingen we nog bij de baby’s kijken :) ze waren heel schattig en klein! Want de meesten die in het ziekenhuis blijven zijn te vroeg geboren. Er lagen ook twee baby’s samen in een bedje, wij dachten dat het een tweeling was maar dit was niet zo. Er was gewoon geen plek meer dus gingen ze bij elkaar in de wieg. Toen alles was geregeld en bekeken is Novie nog met ons naar een groot winkelcentrum geweest. Hier hebben we eerst noodles met kip gegeten en daarna gingen we nog op zoek naar een soort usb stickje waar je internet op hebt staan. Aangezien ons internet bij Leo niet zo goed werkt. Maar we moesten hiervoor onze laptops meenemen dus dit doen we maandag. Daarna zijn we met de taxibusje naar de supermarkt gegaan om spullen te kopen voor het avond eten. Erika en Anuska ging hun orangechicken van de Caribbean maken! Dit smaakte trouwens erg goed. Maar we hadden wel veel boodschappen dus hebben we zelf weer zo’n taxi genomen naar huis. In de hoop dat het goed zou gaan. We hebben wel eerst Leo gebeld om te vragen hoe je stop zegt en welke kleur busje wij moesten nemen. Aangezien er gele, rode, roze en blauwe busjes zijn. Deze zijn allemaal voor een ander deel van de stad. Maar wij moesten de blauwe hebben en we zijn inderdaad op de goede plek gekomen. Hierna moesten we nog maar een klein stukje lopen naar het huis van Leo. Voordat we gingen koken zijn we nog snel even gaan zwemmen in het zwembad van de overbuurman Maurits. We mogen hier nu altijd gebruik van maken. Hij is weer naar Nederland gegaan maar de familie die op het huis past weet dat wij er zijn en die zorgen ervoor dat alles schoon blijft zodat wij kunnen komen als we willen! :)

• 15 Maart 2012 - 08:22

Conny:

Hoi Marloes,

Wat een leuke blogs schrijf jij.Heel leuk om te lezen. Goed dat je op je reis ernaar toe in Dubai mensen hebt ontmoet. Was je gelukkig toch niet alleen en wat een ideale werktijden heb je gekregen.
    Fijne temperaturen daar, valt de benauwdheid nog mee ?
    Het blog van je reis heb ik nu pas gelezen want ik wist eerst niet dat deze site erwas daarna heeft Rick mij toegevoegd.
    Ik hoop nog veel van je verslagen te lezen. De foto's zijn ook goed gelukt en het lijkt mij een mooie omgeving.
    Willy en ik wensen je nog veel plezier in dat verre land.

Ps. Nog bedankt voor de felicitatie en de mooie grote vijzel.

• 15 Maart 2012 - 08:49

Laura:

heej

klinkt allemaal super interessant... en grappig om te zien dat er inderdaad nog zo'n groot klassenverschil bestaat...

je moet wel goed alle recepten onthouden, zodat we die hier ook na kunnen maken, het klinkt allemaal zo lekker!!!

heel veel plezier, en fijn dat je het zwembad mag gebruiken!!

groetjes Laura