Het huis van de president - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Marloes Wiltvank - WaarBenJij.nu Het huis van de president - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Marloes Wiltvank - WaarBenJij.nu

Het huis van de president

Door: marloeswiltvank

Blijf op de hoogte en volg Marloes

11 Maart 2012 | Indonesië, Batavia

9 maart
Vanochtend werden we om 9.00 opgehaald door Ferry en zijn assistent. Hij wilde ons wat meer laten zien dus gingen we naar de theeplantage. Maar aangezien Ferry nog geen koffie had gehad gingen we eerst in het centrum koffie drinken. Dit is oploskoffie het lijkt om zoete cappuccino. Alle mensen draaiden hun hoofd er bijna af wanneer ze ons zagen zitten, dit is erg grappig. Vooral als die persoon op een odjek zit en dan bijna een ongeluk veroorzaakt. We zijn trouwens te weten gekomen waarom het verkeer zo’n chaos is. Om hier een rijbewijs te halen is het gewoon een kwestie van oefenen met een familielid en als je denkt dat je het kunt ga je naar de politie toe en zegt ‘ ik wil graag een rijbewijs kopen’. Dit kost dan een paar duizend Rupiah maar dan heb je er ook 1. Maar weer terug naar de activiteiten van vandaag: de theeplantage. Dit lag bij een luxe resort in de buurt dus via die weg gingen we naar de plantage. We liepen eerst door een heel mooi stuk gras met bomen heuvelopwaarts. Toen door een kleine paadje naar beneden en we liepen op de weg naar de plantage toe. Dit was erg mooi aangezien we ook de bergen in de verte konden zien. Toen we verder langs de theeplantage liepen kwamen we bij een riviertje uit hier lagen allemaal grote rotsen in waar we op konden zitten! Lekker verkoelende water voor de voeten. De natuur in die omgeving was echt heel erg mooi. Helaas hadden we niet genoeg tijd om verder te lopen. Want Ferry vertelde ons dat anderhalf uur verder lopen leidt tot een waterval. Dus daar gaan we een andere keer nog naartoe. Maar nu moest Ferry naar een andere afspraak dit was in het huis (paleisje) van de president. Toen heb ik gevraagd of wij dit ook mochten zien. Dit kon wel volgens Ferry wel, maar er konden nu maar drie mensen mee. En daarom gingen Danielle, Carine en ik mee en Erika en Anuska gaan volgende week vrijdag. Aangezien Jenny met ons meeging want zij moest Ferry helpen. Eerst hebben we in de stad nog gefrituurde kippenpoot met rijst gegeten, smaakte goed. En toen begon de 2 uur durende reis, gelukkig met de auto. Bij het paleisje aangekomen werden we vriendelijk onthaalt door het hoofd van het personeel. Ferry die de cursus Engels aan het personeel geeft stelde ons voor en wij moesten hem helpen. Dit was erg leuk, want de mensen vonden het erg spannend om Engels te praten tegen mensen die niet uit Indonesië kwamen. Nu moesten ze echt Engels spreken omdat wij natuurlijk geen Indonesisch praten. We hebben een woordenraad spel gedaan. En wij vieren deden dit in competitie verband. Dit was erg leuk en gezellig. Hierdoor probeerden de mensen ook steeds Engels te praten omdat ze het leuk vonden. Ze moesten ook in groepjes, 1 van ons interviewen. Dit was ook erg leuk, want ze zijn heel nieuwsgierig naar mij maar ook naar Nederland. Nadat we zo’n 20 minuten hadden gepraat moesten ze presenteren. Dit was grappig want sommige mensen kunnen nog niet zo goed Engels en dan kwamen er soms wat rare verhalen naar voren. Na de les die ongeveer 2 uur duurde hielden we weer een foto sessie. Het hoofd van het personeel wilde ons graag een rondleiding geven in het paleisje van de president. Hier zeiden wij geen nee op! Dus met zijn 6en in een golfkarretje gepropt en we gingen op weg. Want het paleisje bestaat uit verschillende huizen. Ook zit er een groot park bij met bijzondere bomen en planten. We hebben ook nog het huis van de president mogen bezichtigen, hier mochten wij ook foto’s maken. Die meneer vertelde ons dat er normaal geen foto’s gemaakt mochten worden maar wij waren bijzondere en speciale gasten dus voor ons werd een uitzondering gemaakt! Dat was erg aardig en maar goed ook, want er was veel te zien dus veel foto’s te maken. Na die tijd hadden we erg honger dus gingen we nog bij een restaurantje eten. Ferry kende de weg niet zo goed dus ik weet niet waar we hebben gegeten. Maar we wilden wat vis proberen. Dus ik heb Cumi (inktvis) geprobeerd. Dit werd met zoetzure saus geserveerd en rijst. Dit smaakte erg goed, en het was weer heel wat anders. Toen nog in het donker terug gereden naar Leo zijn huis. Dit was wel een hele onderneming voor Ferry, al die kleine paadjes maar we zijn gelukkig heelhuids aangekomen. Thuis bij Leo kregen we nog een traditioneel gerecht gemaakt door zijn moeder. Dit is met groene bonen het is een soort familie van soja bonen. En als het wordt ingeschept wordt er op het einde nog een lepel kokosmelk ingedaan. Dit smaakt heel anders, ik moest er even aan wennen maar het wel erg lekker. En het vult goed ;) We kregen toen ook te horen dat we bij een overbuurman Maurits wel mogen zwemmen in zijn mooie zwembad! Dus dat is hartstikke mooi. Zo hebben we in een paar dagen al erg veel beleefd, en morgen gaan we gewoon weer verder! :)
Liefs Marloes

• 11 Maart 2012 - 15:00

Laura:

Heej

nou ik weet wel dat ik mezelf daar NOOIT in het verkeer ga begeven, ik denk niet dat ik daar levend uit zal komen:P en naar de president.. wow doe maar luxe!! en gelukkig mag je toch in het zwembad, hebben jullie charmes toch gewerkt;P

nu maar weer wachten op je volgende avontuur!!

groetjes Laure

• 11 Maart 2012 - 15:12

Mama:

geweldig allemaal wat een belevenis, en dat in nog geen week. die oma lijkt mij een lieve vrouw,kun je misschien nog veel van leren.nou ik ben benieuwd naar je volgende verhaal groetjes mama

• 11 Maart 2012 - 15:54

Linda:

Leuke verhalen wat je vandaag geplaatst hebt. Je hebt het er erg naar je zin valt wel op uit de verhalen die je schrijft en het eten smaakt ook goed met toch zo'n lieve oma in de buurt. Geniet en wij horen van elkaar!!

• 11 Maart 2012 - 17:15

Gerrit En Truus:

Geweldig om jou reisverslag te lezen.
    Lekker genieten van de natuur, de mensen en hun cultuur. Wij kijken al weer uit naar het volgende verslag. Groeten, Gerrit en Truus

• 11 Maart 2012 - 17:21

Geralda:

Hey Marloes, als ik dit zo allemaal lees , heb je het al best naar je zin daar! Je kunt je gedachten mooi opschrijven, leest erg prettig. Mooi om later zelf ook alllemaal eens weer door te lezen.

• 11 Maart 2012 - 20:20

Willeke Snippe:

Marloes, wat klinkt het allemaal goed.
    Vooral dat lekkere eten, heerlijk.
    Koken kunnen ze daar wel.
    Wat bijzonder om in het paleisje te kijken, en er wordt goed gebruik gemaakt van jullie aanwezigheid heel handig en slim van de mensen daar.
    Zou best ook een kijkje willen nemen.
    Wel fijn dat je niet alleen op jezelf hoeft te zijn,... ze zorgen goed voor je.

leuke berichten om te lezen.

Groetjes Willeke

• 13 Maart 2012 - 12:18

Rina Jonker:

Hoi Marloes,

Leuk om je belevenissen zo te lezen.
    Hartelijke groeten
    Rina

• 13 Maart 2012 - 18:37

Janny Zijlstra:

Hoi Marloes, gewoon even een kort berichtje van mij. Via facebook heb ik contact met Jose en van haar hoorde ik van je Java reis. Ik wens je een heel goede tijd en geniet ervan.

Liefs,
    tante Janny Zijlstra

• 14 Maart 2012 - 08:40

Dianne:

Hey Marloes, zo te lezen heb je het wel naar je zin, wat leuk om al die verhalen zo te lezen, ik wens je heeel veel plezier daar en geniet ervan!! Gr. Dianne